در حال خواندن
ریال دیجیتال در بستر سکه به‌پرداخت ملت
0

ریال دیجیتال در بستر سکه به‌پرداخت ملت

نویسنده:  عبداله افتاده1403-07-18

از هنگامی که انسان متوجه شد توان تولید همه محصولات مورد نیاز خود را ندارد و ناچار است با دیگر انسانها تعامل داشته باشد، معامله کالا با کالا را در دستور کار قرار داد، اما چالشهای این روش معامله، باعث شد تا وسیله ای جایگزین به نام پول را اختراع کند. در این مسیر سکه های طلا و نقره ضرب و به مرور زمان اسکناس جایگزین شد.
اما بالارفتن حجم مبادلات و چالشهای نقل و انتقال پول باعث شد روشهای دیگری همچون چک و سفته اختراع شود و برای معاملات خارجی فاینانس تعریف شد اما بازهم چالشها به قوت خود باقی ماند.

جایگزین مناسب پول
گسترش فضای مجازی و چالشهای معاملات با روشهای فیزیکی باعث شد نقل و انتقال پول در فضای مجازی قوت بگیرد و انتقال پول به صورت کارت عابر بانک جایگزین انتقال پول با کیف و گونی شد. این روش به صورت گسترده و کارآمد فعال شد و در تمامی عرصه ها ورود کرد و کار بجایی رسید که برای خرید ارزانترین کالاها، از کارت بانکی استفاده می شود که برای مدیریت این مهم، دستگاههای کارتخوان تولید و توزیع شد که مدیریت آن بدست شرکتهای کارآمدی همچون به پرداخت ملت سپرده شد.

تحول در خلق پول
از آنجا که نقل و انتقال پول در بین کشورها با مشکلات بسیاری رو به رو شد و بسیاری از مردم بدنبال رها شدن از این محدودیت ها رفتند، بستر بلاک چین خلق شد و مردم برای آنکه با بانکها طرف حساب شوند، وابستگی خود را به نظام پولی جهان قطع کرده و در قالب رمز ارز، به معامله پرداختند. البته کار بجایی رسید که رمز ارز به عنوان کالا شناخته شد و امروزه خلق انواع رمزارزها، باعث شده تا همچون دیگر کالاها بین مردم خرید و فروش شود بدون آنکه کالایی در میان باشد.

رمز ارز با پشتوانه
بی شک رمزارزها هیچ پشتوانه ای ندارند و رغبت مردم برای خرید، تنها پشتوانه رمزارزهاست. به همین دلیل دچار نوسانات قیمتی می شود که بیت کوین به عنوان نماد رمزارز، بالاترین نوسانات را تجربه و تا مرز ۷۰ هزار دلار نیز صعود کرد. این تحولات باعث شد تا دولتها و بانکهای جهانی نیز دست به خلق پول دیجیتالی بزنند که “تتر” در ارتباط مستقیم با دلار و بسیاری رمزارزهای دیگر از سوی بانک کشورهای جهان خلق شد تا معاملات در این بستر، روانتر صورت پذیرد. بنابر این هر کشور نسبت به ارز دیجیتال خود پاسخگو بود.

خلق پول دیجیتال ایرانی
شرایط برای کشور ما متفاوت است. تحریم ها شرایط مبادلات بین المللی را برای ما سخت کرده و از آنجا که بنا داریم وابستگی به دلار را کاهش دهیم، ریال دیجیتال به وسیله بانک مرکزی خلق شد تا مبنایی برای مبادلات قرار گیرد. ریال دیجیتال مزیتهای بسیاری دارد که مهمترین آنها بی نیازی به واسطه ای با عنوان صراف است. یک بازرگان می تواند کالای خود را به هر کشوری صادر یا از آنجا وارد کند که بابت کالای صادراتی خود ریال دیجیتال دریافت کند و برای کالای وارداتی خود نیز ارز دیجیتال آن کشور را بپردازد.

پیوستن بانک ملت به ریال دیجیتال
اگرچه بانک مرکزی ریال دیجیتال را خلق کرد، اما بانکها به عنوان عوامل اصلی این معاملات، باید به ریال دیجیتال ارزش می دادند که بانک ملت با قوت به این عرصه وارد شد. بانک ملت با اعلام اینکه ریال دیجیتال نخستین واحد پولی دیجیتالی در ایران است که بر پایه فناوری بلاک‌چین توسط بانک مرکزی و با مشارکت بانک ملت، به منظور تسهیل در تراکنش‌های مالی و امنیت بالای پرداخت ارائه شده افزود: هم اکنون بانک ملت به عنوان بانک پیشرو، این واحد پولی را در جهت توسعه فناوری مالی، از طریق اپلیکیشن سکه شرکت به پرداخت ملت عرضه کرده است.

بهادادن به ریال دیجیتال
مردم باید درک درستی از اهمیت ریال دیجتال و ظرفیت های آن داشته باشند تا از این ظرفیت در داخل نیز استفاده کنند. به همین دلیل بانک ملت با همکاری شرکت به پرداخت ملت امکان خرید حضوری با ریال دیجیتال را در پایانه های فروش خود از طریق کد QR برای اولین بار فراهم کرد. پس از اجرای موفق این پروژه در جزیره کیش، هم اکنون شهر تهران به عنوان منطقه جغرافیایی منتخب طرح در نظرگرفته شده است. کسب و کارهایی که حساب بانک ملت را دارند اما هنوز پایانه فروش مجهز به ارائه خدمات ریال دیجیتال را دریافت نکرده اند، می‌توانند از طریق سامانه به پرداخت من بخش درخواست دریافت پایانه فروش اقدام کنند.

طرح های انگیزشی
واقعیت این است که مردم بسادگی تن به تحول نمی دهند و ابتدا باید به روشهای گوناگون برای مردم جذابیت ایجاد کرد که از مهمترین آنها، دادن جایزه است. به همین دلیل بانک ملت برای آنکه این جذابیت را ایجاد کند طرح انگیزشی ویژه پذیرندگان ریال دیجیتال را تعریف و اعلام کرد: پذیرندگان فعلی شرکت به پرداخت ملت که نزد بانک ملت حساب دارند، همزمان با اجرای طرح توسعه ریال دیجیتال در شهر تهران در قرعه کشی روزانه شرکت داده شدند و بر اساس مبلغ تراکنش های روزانه خود در گروه های قرعه کشی از جوایز بهره مند می شوند.پذیرندگان جدید نیز که نسبت به اخذ پایانه های فروشگاهی شرکت به پرداخت ملت اقدام کنند و به خانواده بزرگ بانک ملت ملحق شوند نیز در فرآیند قرعه کشی شرکت خواهند کرد.

حس شما نسبت به این خبر چیست؟
دوستش دارم
0%
علاقه‌مندم
0%
نظری ندارم
0%
شگفت زدم
0%
ازش متنفرم
0%
غمگینم
0%
خوشحالم
0%
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر