فایل صوتی میزگرد واکاوی ابعاد هویت دیجیتال منتشر شد
امروزه با توسعه روزافزون فضای مجازی و استفاده مردم از سرویسهای آنلاین، گرایش عمومی به عدم مراجعه حضوری و انجام کارها از راه دور، روز به روز بیشتر میشه. این موضوع برای دریافت سرویسهای مالی و بانکی، بورس و بیمه ( مثلا احراز هویت سجام) ، ثبت احوال و اپراتورهای موبایل به وضوح دیده میشه. به طور کلی به راهکارهایی که به سازمان این امکان رو می ده که هویت مشتری رو بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت آنلاین، تأیید کنه، «احراز هویت مجازی»، «احراز هویت اینترنتی» یا « احراز هویت برخط» گفته می شه.
ولی با وجود دسترسی اینترنتی مشتریان به بیشتر سرویسهای بانکی، هنوز یکی از چالش¬های پیش رو در این حوزه، شناسایی و اعتبارسنجی هویت مشتریانه یا اصطلاحا (KYC). این موضوع در رویکرد سنتی، با مراجعه حضوری مشتریان به شعبهها حل میشه، در حالی که میتوانیم برای این کار از احراز هویت راه دور و الکترونیکی یا همون (e-KYC) بهره بگیریم.
به رغم وجود راهکارهای e-KYC در دنیا مخصوصا در بانکهای مجازی و بانکهای پیشرو، این موضوع برای مشتریان، به ویژه مشتریان جدید، هنوز یک مساله حل نشده است و مشتری رو وادارمی کنه که شخصا به یکی از شعبهها مراجعه کنه.
این الزام برای مراجعه حضوری به شعبهها، از یک طرف منجر به نارضایتی مشتری میشه و از طرف دیگه، افزایش هزینههای بانک رو در پی داره. بنابراین، احراز هویت غیر حضوری یکی از نیازمندیهای حیاتی برای بانک و یکی از سرویسهای جذاب برای مشتریانه.
سرویس احراز هویت دیجیتال، یکی از نیازمندیهای بانکداری نسل ۴٫۰ و از ضرورت های توسعه Omni-Channel در خدمات بانکیه و در شرایط خاصی مانند بحران کرونا، که عدم حضور افراد در مکانهای عمومی مانند شعبه بانک بیش از پیش ضرورت داره، اهمیت بیشتری پیدا میکنه.
ناگفته پیداست که تعداد کاربران اینترنت و فضای مجازی، روز به روز در حال افزایشه که میزان تبادل انواع اطلاعات از جمله تبادلات مالی و تجاری رو هم در این محیط گسترش می ده.
اما سوالی که مطرح میشه اینه که چرا با وجود مزایای متعدد تجارت و تبادلات پولی و مالی از طریق اینترنت، هنوز برخی از کاربران علاقه چندانی به تجارت های الکترونیکی و اینترنتی ندارند. تحقیقات نشون داده که دلیل این امر عدم احساس امنیت در سیستم های تحت وب از سوی مشتریانه.
در چنین شرایطی یکی از فناوری هایی که موجب سندیت بخشی به اسناد و اطلاعات الکترونیکی و در نتیجه افزایش میزان اعتماد کاربران به تجارت های الکترونیکی می شه، امضای دیجیتاله. امضای دیجیتال، تکنیکی مبتنی بر رمزنگاریه که محیطی امن برای مبادلات تجاری اینترنتی فراهم می کنه.
خلاء ناشی از فقدان امضای دیجیتال در مبادلات الکترونیکی در ایران، لزوم کاربردی شدن این امضا رو برای تحقق اهداف دولت الکترونیکی بیش از پیش روشن می کنه.
تمام این موارد به علاوه نقش و اهمیت مزایا وفرصت هایی که دارن به خاطر راه اندازی نشدن امضای الکترونیکی و احراز هویت دیجیتال از دست می رن، ما رو بر اون داشت که در این میزگرد با آقایان مهندس حمیدرضا مختاریان، مشاور ارشد تحول دیجیتال، دکتر مهرداد خسروی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت، دکتر علیرضا ماهیار ، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سمات و مهندس پویا پوراعظم کارشناس برنامه، در خصوص راهکارها و چالش های پیش روی این موضوعات در ایران، گفت و گو کرده ایم.
از شما دعوت می کنیم این میزگرد صریح را بشنوید.
اسپانسر این اپیزود هلدینگ فناپ
Podcast: Play in new window | Download
ارسال یک نظر