فایل صوتی میزگرد چالشها و مزایای توسعه فراگیری مالی در ایران منتشر شد
پادکست : رادیو عصر پرداخت
مدیرمسوول: عبداله افتاده
مهمانان: حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین
موسیقی : معین صالحی
اسپانسر : شرکت پرداخت نوین و شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس
فراگیری مالی، به معنای دسترسی آسان تمام اقشار جامعه، فارغ از میزان درآمد، جایگاه اجتماعی و محل زندگی، به تمام خدمات مالی مانند بیمه، سرمایهگذاری و… است. فراگیری مالی یکی از بهترین استراتژیها برای کاهش فقر و فاصله طبقاتی در جامعه است، زیرا افراد با توانمند شدن از فقر خارج میشوند. این در حالی است که با توجه به آمار بانک مرکزی، بازار بالقوه خدمات اعتباری خرد در سال ۹۸ را میتوان حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
اگر سهم تجارت الکترونیک را دو تا سه درصد از معاملات خردهفروشی کشور فرض کنیم، در بازه دیماه ۹۸ تا پایان آذرماه ۹۹، بازار بالقوه خدمات اعتباری آنلاین کشور، بین ۱۸۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین بخش زیادی از این بازار بزرگ، هنوز آنلاین نشده که از اصلیترین دلایل آن میتوان به قوانین سختگیرانه بانک مرکزی و عدم همکاری مناسب لیزینگها با استارتاپها در تامین مالی اشاره داشت.
یکی از بخشهایی که اخیرا برخی استارتاپها به صورت تخصصی در ایران، روی آن کار میکنند، اعتباردهی خرد است. این بخش در یکی دو سال اخیر، با استقبال بالای کاربران ایرانی مواجه شده است. به طور مثال، طبق گزارش سالانه اسنپ، هزینه بیش از ۴۶۸ هزار سفر با استفاده از سرویس اعتباری پرداخت شده است. با این حال، مهمترین چالشهای این حوزه، از جمله تامین منابع، رگولاتوری، اعتبارسنجی و نرخ کارمزد، همچنان در صدر مشکلات لندتکها، به عنوان یکی از ارکان اصلی فراگیری مالی قرار دارد.
از اینرو، در یکصد و شانزدهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشستهای تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (هفتمین برنامه اقتصاد مدرن) که با موضوع «چالشها و مزایای توسعه فراگیری مالی در ایران» با حضور حمید بنائیان، معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین برگزار شد، مشکلات و راهکارهای توسعه فراگیری مالی، موردبحث و تبادلنظر قرار گرفت.
ارسال یک نظر