فایل صوتی میزگرد جایگاه داده و هوش مصنوعی در کسبوکار بانکها منتشر شد
پادکست : رادیو عصر پرداخت
مدیرمسوول: عبداله افتاده
مهمانان: محمد گرکانینژاد، مدیرعامل بلوبانک و علیرضا عابدینژاد، مدیرعامل گروه دوران
موسیقی : معین صالحی
اسپانسر : شرکت پرداخت نوین و شرکت بهپرداخت ملت
بر اساس یک تعریف ساده، سود، حاصل تفریق کل هزینهها از کل درآمدهاست. به عبارتی، کل هزینهها منهای کل درآمدها، مساوی با سود یا زیان کل است. با توجه به همین فرمول، افزایش سود به تغییراتِ دو پارامتر اصلی در هر کسبوکار بستگی دارد؛ اولین پارامتر، افزایش درآمد و دومی، کاهش هزینههاست.
بانکها مثل هر سازمان دیگری، برای دستیابی به این دو هدف، همواره از فرایندها و روشهای مختلف استفاده میکنند. این روشها از تجربههای مدیران درونسازمان یا از دانش مشاوران مدیریتی سرچشمه میگیرند. هر دو اینها، حاصل سالها تجربه فعالیت در این حوزه است اما طی سالهای اخیر، تغییراتی در نحوه دستیابی به چنین اهدافی رخ داده است. صنعت بانکداری دچار یک پارادایم شیفت یا انقلاب شده که در آن، علوم داده، سازمانها را از تصمیمگیری مبتنی بر حدس و گمان، به سوی تصمیمگیری مبتنی بر داده و شواهد سوق میدهد.
هماکنون در صنعت بانکی کشور شاهدیم بانکها عمدتا با بهرهگیری از هوش تجاری (BI)، تحلیلهای توصیفی را از طریق داشبوردهای مدیریتی در اختیار مدیران تصمیمگیر و کلیدی بانکها قرار میدهند. این در حالی است که روند جهانی، در حال تجربه استفاده از تحلیلهای پیشگویانه، تحلیلهای تشخیصی و تحلیلهای تجویزی است. این نوع تحلیلها، پا را از تشریح شرایط گذشته، فراتر گذاشتهاند و ضمن پیشبینی وضعیت آینده، از ابعاد مختلف، به دنبال یافتن دلیل یا دلایل شرایط پیشآمده و ارائه راهکارهای تجویزی برای نیل به اهداف مدیران بانکی در آینده هستند.
از اینرو، در یکصد و چهاردهمین میزگرد آنلاین از سلسله نشستهای تخصصی بانکداری و اقتصاد دیجیتال (پنجمین برنامه اقتصاد مدرن) با موضوع «جایگاه داده و هوش مصنوعی در کسبوکار بانکها» که با حضور محمد گرکانینژاد، مدیرعامل بلوبانک و علیرضا عابدینژاد، مدیرعامل گروه دوران برگزار شد، چالشهای استفاده از دیتا و هوش مصنوعی در نظام بانکی، موردبحث و تبادلنظر قرار گرفت.
ارسال یک نظر