تعامل بازیگران در عرصه بوم ضروری است
مصطفی طهماسبی مدیر عامل سنباد، مهدی ملکی مدیر عامل فینوتک و فرشاد صفری معاون کسب و کار فرابوم در پنلی در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، بر تعامل بازیگران در عرصه بوم تاکید کردند.
تعامل بازیگران در عرصه بوم ضروری است/انحصار گرایی؛ چالش بانکداری باز
در ابتدای این پنل که توسط سخنکده متن برگزار شد، فرشاد صفری معاون توسعه کسب و کار فرابوم درخصوص وضعیت فعلی بوم ها در کشور گفت: در سه بخش می توان وضعیت فعلی صنعت بوم های کسب و کار ترسیم کرد که نخستین بخش، استعداد و آمادگی مختلف بانک هاست؛ بعضی از بانک ها هنوز بعد از ۱۰ سال به مرحله ای نرسیده اند که بتوانند خدمات با کیفیت را بر اساس API ارائه کنند و بر خلاف اروپا که بر اساس PSD2 است و الزام در ارائه داده، بانک ها و عموما تامین کنندگان سرویس به صورت API هنوز در ابهامی در خصوص ارایه سرویس به سر می برند.
صفری بحث دوم را Consent framework (چارچوب توافق کاربر) دانست و اظهار داشت: چارچوب توافق کاربر مشخص و یکپارچه وجود ندارد و هر بانکی بر اساس مدل خود این موضوع را پیاده سازی کرده و باعث سردگمی کاربر و پیاده سازی های غیریونیفرمی در سوی پذیرنده شده است. همچنین روال آنبوردینگ و دسترسی به خدمت در هر بانکی متفاوت است که این موضوع موجب اصطکاک پذیرنده و بوم ها شده است.
معاون توسعه کسب و کار فرابوم نکته سوم را ایجاد دایرکتوری هایی از شرکت های معتبر برشمرد که به صورت لیست معتمد و سفید بوم ها بتوانند بدون طی کردن مراحل تکراری به آنها سرویس دهند.
نوآوری در فضای بسته ایجاد نمی شود
در ادامه این پنل مصطفی طهماسبی، مدیرعامل سنباد گفت: اگر ما بتوانیم چارچوب ها را در فضای نوآوری ایجاد کنیم ،هر بازیگر و فناور در فضای نوآوری می توانند فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر فضای فعالیت نوآوری باز باشد فعالان این عرصه از خام فروشی دست برمی دارند و به سمت ارایه محصول جدید حرکت می کنند.
طهماسبی بیان کرد: نوآوری در فضای بسته ایجاد نمی شود، ما باید محدودیت ها را برطرف کنیم، متاسفانه زمانی شاهد خروج نیروی متخصص از کشور بودیم و الان شاهد خروج شرکت هستیم.
این فعال عرصه بوم یادآور شد: ما فعالان عرصه بوم با یکدیگر چالشی نداریم، اگر می خواهیم این بازار بزرگ شود نیاز به تعامل داریم.
مدیرعامل سنباد بیان کرد: رگولاتور باید در حوزه بوم تعامل خود را با فعالان این حوزه بیشتر کند.
بانکداری سنتی محکوم به شکست است
مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک نیز در این نشست گفت: نگاه بانک ها به بانکداری سنتی محکوم به شکست است، وقتی از واژه بانکداری باز سخن به میان می آید یعنی عملیات بانکی خارج از بانک.
وی اشاره کرد: زمانی دریافت سرویس هایی که از طریق بوم ها ارائه می شد، آرزو بود اما الان سرویس هایی فراتر از آن در بازار وجود دارد و طبیعتا باید موضوعات فنی و کیفی و بازاری بهبود پیدا کند.
مدیرعامل فینوتک تاکید کرد: بحث انحصار گرایی یکی از مشکلات در حال حاضر فعالان عرصه بوم و بانکداری باز است.
بانکداری باز از نوآوری باز شکل می گیرد
در ادامه این پنل، صفری در تعریف واحدی از بانکداری باز گفت: بانکداری باز را اینگونه می توان انجام داد« بانکداری در جایی غیر از بانک» کانالی غیر کانال های مرسوم بانکی مثل شعبه، اینترنت بانک، موبایل بانک و….
وی ادامه داد: بانکداری باز از نوآوری باز شکل گرفته است و بانک ها با توجه به ساختاری که دارند عموما نوآوری را به صورت دستوری اجرا و توسعه داده اند اما می توان با نوآوری باز از ظرفیت بازیگر بیرونی بهره برد و چابک تر این موضوع را پیش برد. در نهایت این مهم منجر به خلق نوآوری خارج از سازمان شده است.
صفری تاکید کرد: بوم های کسب و کار نقش نمایندگی را برای پذیرنده ایفا می کنند و خدمتی که مشتری از بوم های می خواد دسترسی به عنوان سرویس است و پیچیدگی ارتباط پذیرنده با بانک را تسهیل و تسریع می کنند. همچنین تطبیق و نگاشت مجوز های دسترسی پذیرنده به نمایندگی از بانک نکته بعدی تجمیع و هماهنگی خدمات در یک نقطه بوم است که خدمات به صورت یونیفرم شده به پذیرنده ارایه می کنند.
ارسال یک نظر